POZITIV FILM ZAGREB predstavlja “SENJICU SENJALA” LIDIJA BAJUK uživo STANISLAV KOVAČIĆ MARIJA MLINAR BRANKO TRAJKOV ANDRIJA MARONIĆ STJEPAN VEČKOVIĆ LADISLAV VARGA MARKO ŽERJAV dizajner svjetla BORIS POPOVIĆ majstor tona LORIN ZOVIĆ montažer DAMIR CIMPERŠAK direktor fotografije SANDI NOVAK glazba LIDIJA BAJUK producent i režiser ANTE ROZIĆ

Nema nimalo dvojbe kako su svi oni koji će 15. listopada 2015. godine imati prigodu slušati Lidiju Bajuk, nazočni jednome doista posebnome, kako glazbenome tako i kulturnome događaju uopće. Lidija Bajuk, jedna od najznačajnijih hrvatskih glazbenih umjetnica, ovim koncertom slavi, naime, tridesetu godišnjicu svojega po svemu iznimnoga glazbenoga i umjetničkog rada. Ono što temeljno oznakovljuje taj rad njegova je istinska autorska beskompromisnost. Lidija ni jedne jedine sekunde ne koketira s ordinarnim kičem koji je svoj legitimitet prečesto tražio u više nego zlorabljenoj etnomaniri, nego nevjerojatnom upornošću slijedi svoj umjetnički dar i misiju, pokazujući nam iz albuma u album svu zaboravljenu ljepotu hrvatske glazbene baštine. Ali, ta ljepota ne bi tako zvukovno blistala da joj Lidija Bajuk bez ikakve kalkulacije ne poklanja svoj unikatni umjetnički talent. Ona nikad nije tek interpretatorica, nego umjetnica koja je u stanju tradiciji dati isto onoliko koliko je od nje i dobila. Pa i više od toga. Lidija nije, dakle, izvođačica koja nam se nastoji svidjeti pod svaku cijenu. Ako sami sebi pripustite doista neizrecivu ljepotu njezine glazbe, dobit ćete nešto sasvim osobito – ulaznicu u čudesan umjetnički zamak iz kojega više nikada nećete poželjeti izići u svijet neukusa i banalnosti.

Delimir Rešicki, novinar i književnik

Repertoar obuhvaća tradicijske napjeve iz svih hrvatskih područja, većinom lirske ljubavne, radne i svadbene pjesme koje slave žensko iscjeljujuće načelo života, naklonosti, prijateljstva, ljubavi, majčinstva, mira, snošljivosti, mudrosti, ljepote prirode… o značenju ljudskih života u svijetu i njihova mjesta u svemiru – ukratko, opće teme opjevane u tradicijskim pjesmama diljem svijeta. Neke od njih su pjesničkom strukturom i motivima povezane s pretkršćanskim razdobljem. Koncert poziva na glazbeno, metafizičko putovanje, u kojemu ukleti mladić, uskrsni krijes, đurđevska rosa, zlatni ključ, voda prijelaza, čudotvorni zdenac, proročka ptica, bijeli grad, astralni zlatovez, posebno vino, ivanjska svadba i znakovit san – svjedoče o opjevanim kozmogonijskim predodžbama pretkršćanskih Hrvata i Južnih Slavena; Isusovo rođenje i njegovo uskrsnuće po raspeću – o njihovu ranom pokrštavanju; sajmenoj prodaji žena, prisilnom novačenju, domoljubnoj nostalgiji i interesnom braku – o socijalnim prilikama Hrvata u kontekstu povijesne tuđinske represije, kao i o podređenosti žena i njihovu neposluhu u patrijarhalnoj seoskoj zajednici. Kao i u području tematsko-motivske razgradnje, prožimanja, kontekstualizacija i reinterpretacija, u posljednjih stotinjak godina međimurski napjevi promjenjivi su i na pjevačkoj i na instrumentalnoj razini. U posljednjih stotinjak godina hrvatski napjevi razgrađuju se, prožimaju, mijenjaju i reinterpretiraju na tematsko-motivskoj, pjevačkoj i instrumentalnoj razini.

Moj obljetnički koncert svečanost je hrvatske glazbe u suradnji s većinom glazbenika koje sam godinama odabirala, i to s obzirom na glazbala koja sviraju i na način kako ih sviraju, također i s obzirom na nestereotipno i stvaralačko promišljanje tradicijske glazbe. Nije nevažno i to što me za većinu njih vežu lijepe glazbene uspomene i višegodišnje prijateljstvo. Iako ne dijelimo uvijek iste životne stavove, glazba nas uči međusobnom poštivanju i radosti mnogoglasja. Kad postižemo to suzvučje, pokazujemo i dokazujemo kako je skladno prožimanje moguće i kad ne mislimo isto.

Lidija Bajuk